zzz333

#metoo -kamppanja ahdistelee jo Akseli Gallen-Kallelan Ainoa!

  • HS:n kuva Ainosta ja Väinämöisestä
    HS:n kuva Ainosta ja Väinämöisestä
  • Hylas ja nymfit, vuodelta 1896
    Hylas ja nymfit, vuodelta 1896

"Ahdistelutaulu" pysyy esillä Ateneumissa, kerrotaan Helsingin Sanomissa tänään. Ensimmäinen reaktioni oli, että ei voi olla totta!  Voiko jotkut ihmiset ihan oikeasti kokea, että vuodesta 1891 esillä ollut Gallen-Kallelan taulu olla nyt "hävettävää" taidetta? Pitäisikö itkeä vai nauraa?

Ateneumin museojohtaja Susanna Pettersson on ottanut kantaa omassa blogissaan taidemaailmaa kiihdyttävään aiheeseen.  Hän toivoo kuvataiteen #metoo-keskustelijoilta suhteellisuudentajua ja historian tietoutta.  - Sitä toivon minäkin ja uskoisin lähes kaikkien muidenkin taiteenystävien toivovan samaa.

Museo on kuulema vuosien saatossa ennenkin saanut kyselyitä teoksen eettisyydestä. Ahdasmielisiä ihmisiä on ollut aina, mutta onneksi jokaisen valituksen perässä ei kenenkään tarvitse juosta, vähiten kansallisten taidemuseoiden. 

"Kaikki tai ei mitään, ensimmäinen tai viimeinen, siinä minun tunnussanani," on   Akseli Gallen-Kallela todennut. Hän on  alusta lähtien tähdännyt korkealle, säyseää ja sovinnaista kuvailmaisua hän ei sietänyt. Jännite kantoi huippusuorituksiin, kuten me kaikki tiedämme.  Ahdasmieliset ja taiteessa vain määrättyä linjaa  kaipaavat ihmiset   voivat peittää silmänsä sellaisen taiteen edessä, joka heitä ahdistaa, mutta jättäköön puuttumatta muiden taide-elämyksiin.

"Museoiden tehtävä on toimia esittämisen, puheen ja monimuotoisten tulkintojen areenoina", Pettesson kirjoittaa blogissaan.  Siihen toivomukseen on helppo yhtyä. 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (81 kommenttia)

Käyttäjän bvalonen kuva
Birgitta Valonen

Valitaan nauraminen, se on terveellisempääkin :D

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Eiköhön tuo ole vain oman ajatusmaailman pönkittämistä.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

HS:ssä kerrotaan myöskin, että esimerkiksi Britanniassa Manchester Art Gallery poisti runsas viikko sitten seinältään akateemikko John William Waterhousen maalauksen "Hylas ja nymfit (1896), koska se miellettiin jopa pehmopornomaiseksi ja galleriassa haluttiin herätellä aiheeseen keskustelua.
Palautteen jälkeen teos palauteettiin paikoilleen, viikon päästä". :) Hyvä taide ja järki voittivat.

PS. Lisäsin blogiini vielä tuon Waterhousen maalaaman kuvan. On kaunis!

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"On kaunis!"

Kyllä, varsinkin nuo nymfit. ;)

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Aika hauska, kun minä katsoin sillä silmällä tuota kaveria;)

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Aino-triptyykki ja Ainon tarina Wikipediassa ...

" runo kertoo, kuinka yltiöpäinen Joukahainen häviää kilpalaulannan vanhaa ja viisasta Väinämöistä vastaan ja joutuu loihdituksi suohon. Suosta päästäkseen Joukahainen lupaa sisarensa Väinämöiselle vaimoksi. Tämän kuultuaan Joukahaisen ja Ainon äiti ihastuu ikihyviksi saadessaan sukuun suuren sulhon. Aino kuitenkin kauhistuu kuullessaan joutuvansa vanhan miehen vaimoksi ja hukuttautuu ..."

Nuorten naisten seksuaaliselle ahdistelulle on siis pitkät perinteet Suomessa, kansalliseepoksemmekin tuntee tämän patriarkaalisen vallankäytön muodon ...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Varmaan kannattaisit sitten esitystä Kalevalan kieltämisestä kokonaan?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

En nyt sentään. Mielestäni Kalevalan tarinat tulee tehdä tunnetuiksi vinoutuneet rakenteet paljastavan luennan keinoin :)'

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Itse näen taiteen vain puhtaasti taiteena, ilman sen esittävän kuvan ihmeellisempää analysointia. Jos aletaan tämän kaltaiseen ajojahtiin, että mikä mitäkin esittää, niin ollaan menossa väärään suuntaan. Vai oletko Juho toista mieltä?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Symbolista kuvamateriaalia sisältävä ihmissuhteita kuvaava maalaus ei ole pelkästään tekninen "suorite", vaikka maalauksia voikin toki arvioida myös ainoastaan sen teknisen toteutuksen perusteella.

Aino-triptyykin sommitelmat ja kuva-aiheet ovat Gallen-Kallelan päättämiä tulkintoja tai mielikuvia Ainon tarinasta - ja tämän päivän katsoja voi helpostikin havaita kuinka Gallen -Kallela on halunnut erotisoida seksuaalista ahdistelua sijoittamalla maalauksiin alastomia naisvartaloita aikakautensa mesenaattien ja taidekauppiaiden silmää miellyttääkseen :) Tai sitten maalaus-sarja on pelkästään aikakaudelleen tyypillisen sovinnainen ja romantisoitu kuvaelma ...

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen Vastaus kommenttiin #13

Ylen Areenalla on parasta aikaa esitettävänä vuonna 1984 valmistunut elokuva nimeltään "1984" ja siinäkin toistuu liki kaavamaisena sata vuotta Gallen_kallelan kulta-ajan jälkeen sama sukupuolittunut esittämistyyli - elokuvan naispääosan esittäjän keskeisin tehtävä on tuoda elokuvan harmaaseen yleismaisemaan eroottista pehmennystä ja täydentää siten miespääosanesittäjän elämän tarkoitus...

https://fi.wikipedia.org/wiki/1984_(vuoden_1984_elokuva)

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Eikös tuo ole tuttua muissakin kulttuureissa, eikä niitä vastaan kiinnosta feministejä taistella?

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Kyllä esiintyy joka puolella maapalloa seksuaalista ahdistelua, ei sen toteamiseksi tarvitse toiselle puolelle maapalloa siirtyä...

#metoo-kampanjahan on kansainvälisten ihmisoikeusjärjestöjen vetämänä levittäyttynyt "kaikkialle" (ehkä ei Venäjälle sentään) :

https://www.unric.org/fi/newsletter/27912-pohjoism...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Hei Jukka, se on taas kyllä ihan eri juttu:) Monissa maissa naista ei saa kuvata ollenkaan muuten kuin huntu kasvojen edessä... Sekö on parasta naisten suojelua?

Pahinta minusta on kuitenkin ollut arabimaissa olleiden korvaamattomien, arvokkaiden kallioon hakattujen "Maailman perintökohteiden" lopullinen hävitys, kun ihmistä ei saa taiteessa edes esittää. Jätetään nyt edes meillä taide täysin rauhaan.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen Vastaus kommenttiin #15

""kun ihmistä ei saa taiteessa edes esittää""

Eikö herätäkin hämmästystä miten vähän tätä kulttuurista kuvakieltoa on näidenkään julkiskohutapausten yhteydessä missään tuotu esiin ja käsitelty?

Olemme tosiaan sokeita oman eurooppalaisen perintömme erityislaatuisuudelle, nimenomaan uutta aikaa kognitiivisesti orientoineelle visuaalisuudelle. Syvyysperspektiivin ja lineaarisen ajan hahmottaminen olivat kaiken individualismin ja uuden ajan dynaamisen edistyksen tajunnallinen moottori.

Muistan miten seurasin Charlie Hebdo -iskun jälkeisinä päivinä ranskalaista tv-kanavaa jossa tuosta visuaalisuuden roolista olennaisena osana valistuksen perintöä puhui varsin viisaasti esimerkiksi paljon parjattu Marine Le Pen. Meillä oltiin kaikesta tuollaisesta silloinkin tuppisuuna hipihiljaa. Hautajaisissa toki käytiin kaavan mukaan muiden korkeiden valtioedustajien joukossa -- mutta korvien väli tyhjänä.

Tiedäthän ranskalaisen maailmanmenestyselokuvan Amelie? Sen suuri teema on komplementaarisuus -- eli se tapa jolla vastakohdat eivät suinkaan välttämättä tarvitse kompromissia vaan voivat kehittyä toisiaan täydentäen. Teeman visualisoimiseksi likimain koko Amelien maailma on puna-vihreä -- eli komplementtiväreistä rakennettu. --

Jos teet google-haun esimerkiksi sanoilla "Amelie" ja "complementary" saat hämmästyttävän määrän tuloksia. Tai vaikkapa kuvahaun noilla sanoilla. Mutta arvaa moniko suomalainen filmikriitikko noteerasi asian arvioidessaan aikanaan Amelien? Ei yksikään.

Meillä mitään eurooppalaiseen erityiseen visuaalisuuden perintöön liittyvää sisältöä ei kuvakulttuurimme puolustamiseksi, ei pilakuvien puolustamiseksi, ei elokuvien ymmärtämiseksi, ei yleensä minkään ymmärtämiseksi ole tuotu missään aktuellissa yhteydessä esiin milloinkaan -- eikä näköjään myöskään nyt, näissä metoo-kampanjan surullistakin surullisemmissa ylilyönneissä.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto Vastaus kommenttiin #24

”Meillä mitään eurooppalaiseen erityiseen visuaalisuuden perintöön liittyvää sisältöä ei kuvakulttuurimme puolustamiseksi, … ole tuotu missään aktuellissa yhteydessä esiin milloinkaan”

Ei ole, koska kuvakulttuurin asemaa on pidetty ja yleisesti ottaen edelleen pidetään niin itsestään selvänä. Tätä havainnollistaa esimerkiksi Komisario Palmun erehdyksessä se kohta, jossa Amalia Rygseck maalaa kolmea sulotarta (jos oikein muistan) esittävään taulun alastomille naisille bikinit. Jokainen katsoja ymmärtää oitis, että kyseessä on vitsi, jolla kerrotaan, että kyseinen henkilö on höyrypäinen.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen Vastaus kommenttiin #15

Meinasin tuota naisten lupaamista vaimoksi perheenjäsenten toimesta...

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Tarinan opetuksena Väinämöinen itse kieltää jälkipolvia tavoittelemasta nuorta puolisoa tai menemästä nuorena naimisiin. Tuon voi ottaa myös ahdistelukieltona, jos kerran ei saa tehdä kuten Väinämöinen teki.

Jossain toisissa uskomuksissa ja perinteissä Väinämöiseen verrattava merkkihahmo ottaa lapsivaimon ja raiskaa tämän hyvin nuorena. Näitä perinteitä noudatetaan laajasti vieläkin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Valitettavasti näin on, viimeksi luin kahdeksan vuotiaan nuorikon kuolleen kolmen päivän kuluttua häistä - verenvuotoon. Kaksinaismoralismi on kauheaa ja siksi siitä pitäisi ei vain yksistään puhua, vaan myöskin tehdä jotain näiden lapsimorsiaimmien suojelemiseksi.

Meillä on sentään lait ja oikeus määritellyt tarkasti mikä on luvallista ja mikä ei. Muualla, monissa eteläisimmissä maissa, olisi aloitettava vielä kaikki uudelleen ihan alusta, jos uskonto ei sitä estäisi. Länsimainen lainsäädäntö ja ihmisoikeuslait pitäisi saada myöskin naisten ja lasten ruumillisen- ja henkisen koskemattomuuden suojaksi kaikkialla maailmassa.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Aika tyhjiä olisivat taidemuseot jos alastomuus poistettaisiin. Kuinkahan pitkälle tämä uusliberalistien gender-politiikka ehtii ennenkuin ihmiset heräävät tähän älyttömyyteen.

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Nymfi taulu halutaan poistaa paljaan pinnan takia, ei sen takia että miestä houkutellaan kuolemaan vilpillisin keinoin...

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Varteenotettava näkökohta tuokin!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Mieleen tulee ainakin yksi antiikin Kreikan patsas, joka ilman muuta tarvitsisi verhon päälle, ja maalaustaiteen mestariteoksia kaiketi K-18 huoneisiin.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Tuossa yksi sen aikainen patsas. Sitähän voisi käyttää miltei tuhkakuppina:

https://images.interactives.dk/fallos-pUAhJ_SGHsPA...

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila Vastaus kommenttiin #21
Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

Jonkun vastaavan näin Ateenassa museossa, pylvään päässä jalustalla.

Ja milloinkahan italialaiset kieltävät Decameronen, ainakin Botticelli siitä taisi saada maalauksiinsa aiheita.

Käyttäjän ToniRintala kuva
Toni Rintala

Lukioaikana löytyi kirjastosta Rooman ajan kirja, jossa oli kuvia Rooman ajan orgiamaalauksista. Kuvissa homoiltiin oikein kunnolla. Oli niissä joskus naisiakin mukana. 16-vuotiaana moisen kirjan löytyminen kirjastosta oli ihmettelyn aihe.

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kysymys on sananvapaudesta, mutta tätähän on liian vaikea ymmärtää.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Rubens on yksi maailman tunnetuimmista vähäpukeisen ihmisvartalon innoittamista kuvataiteilijoista. Nyt ei enää ehdi katsomaan Kunsthistorisches Museumin näyttelyä Wieniin, mutta hienosti toteutetun nettiesittelyn voi vilkaista tästä: https://www.khm.at/en/rubens2017/

Mitäs sanotte: onko teoksissa ahdistelua? Mielestäni Väinämöinen Gallen-Kallelan taulussa näyttää pelottavammalta kuin Rubensin miehet yhteensä, tuota irtopää-tapausta ehkä lukuunottamatta!

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sepä se. Gallen on tehnyt aivan Me Too-henkisen teoksen, jossa näytetään että Vanha Parta ahdistelee nuorta hemaisevaa naista. Melko outo on vaatimus tuon kuvan hyllyttämisestä. Kukakohan on asialla?
Minun epäilykseni on että Metookampanja halutaan tehdä naurunalaiseksi.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

#20:
Ainakin siinä Leukippoksen tyttärien ryöstössä on ahdistelua. Niiden kundien ilmeistä kyllä kuvastuu suoranainen epätoivo (ajatuskupla: "tää ei kyllä ikinä onnistu"), kun yrittävät lennättää niitä kaunokaisia hevosen selkään.

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Elämme lystikkäitä aikoja. Aku Ankka on pervo kun kulkee ilman housuja. A Lindgren on rasisti kun kirjoitti neekerikuninkaasta Peppi Pitkätossussa ja nyt tehdään A Gallen-Kallelasta pornotaiteilijaa kun on kuvittanut Kalevalan.

Hip Hurraa !

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Aku Ankka ilman housuja olikin yksi tyhmyyden ja puritaanisuuden ylistys, jota sai hävetä kun siitä ulkomailla meitä pilkattiin. :) Kas kun sitä ei ole otettu enää sen jälkeen uudelleen esiin. Vai puetaanko nykyään Akulle housut jalkaan suomalaisessa versiossa?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Aku Ankka taisi kuitenkin olla ankka.

Vuoden 1978 tunnetuin Suomi-uutinen maailmalla oli ”tieto” Aku Ankka -lehden kieltämisestä. Elävä arkisto kertoo mehukkaan uutisankan herättämistä reaktioista ulkomailla ja lapsilukijoiden keskuudessa.

https://yle.fi/uutiset/3-5463166

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

En komppaa Tuota Lappalaista, vaikka nyt mieleni tekisi. Tuskin naisasialiikkeetkään itseään jalkaan ampuvat. Tyhmyydelläkin on rajansa.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Niin kuka "kuvainraastaja" mahtaakaan olla asialla. Ketkä pahoittavat mielensä näistä kuvista? Kuvat ovat myös arvokasta historiallista materiaalia ja heijastaa aikalaistensa ehkä värittyneitäkin ihmiskäsityksiä.

Tiedetään, että myös Lönnrot runoili omiaan, saadakseen aikaan jännittäviä kuvioita.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Olen ihan samaa mieltä sinun kanssasi Liisa. Gallen-Kallelan paras ja komeinkin tuotanto kuuluu meidän suomalaisten keskeiseen kansalliseen kulttuuriperintöön. Kuten voisi hienosti sanoa, niin se kuuluu nytkin elävien ihmisten ja sukupolvien identiteettiin.
Haluaisin jopa nähdä sen valtaisan myrskyn mikä meillä täällä Suomessa syntyisi, kun tämä Aino/Väinämöis-teos siirrettäisiin kellariin? "Talvisodan henki" syttyisi moneen sieluun:)

Käyttäjän jarmolauros kuva
Jarmo Lauros

Kuva-ja kirjaroviot eivät mitään tukahduta.
Tänään viimeisimpänä puolalaiset lakisääteisesti yrittävät kieltää kansalaistensa osallistumisen jutskujen tuhoamiseen. Pitääkö lailla kieltää se mitä ei ole tapahtunut??

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Eikö taiteilija käyttänyt omaa tytärtään tuossa teoksessa mallina, eli kohta joku ehtii syyttämään häntä myös insestistä.

Alastomuus on maailman luonnollisin asia, en ole nähnyt yhdenkään lapsen syntyvän kalsarit jalassa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

En usko, että käytti omaa tytärtään, koska hän meni naimisiin vuonna 1990 ja tuo teos on tehty vuonna 1991. 1865 syntyneenä hänellä ei myöskään olisi ehtinyt olla tuon ikäistä aviotonta tytärtä, mikäli nyt jollain tavoin normaalin miehen raameihin oli istutettavissa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio
Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #45

Usko nyt, kun minä sanon! ;)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ok , lyöntivirhepaholaiset ovat inhimillisiä. Niin myös muistikuvani eräästä radio-ohjelmasta, jossa muistan selvästi jonkun pohtineen Akselin käyttäneen tytärtään mallina, mutta se on oikeasti siinä toisessa Aino-tripyykissä ollut Mary-vaimo.

Ensimmäisessä en tiedä kuka on mallina ollut.

- Luonnosten ohella on säilynyt pino valokuvia, joissa Ainon mallina toiminut Gallen-Kallelan vaimo Mary juoksentelee rantavedessä ja pärskyttää vettä. (Wikipedia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #46

Tämän mukaan olisi voinut maalata, tai ainakin luonnostella ensimmäisen Pariisissa, tässä kun on vuosiluku 1889.

https://kansakunnanomaisuutta.fi/teos/aino-triptyy...

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #47

Epäilen että Pariisissa on ollut joku toinen mallina kuin Mary.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #50

Eihän siinä mainita kuka, vain että:

Kalliit pariisilaismallit eivät näyttäneet kovin suomalaisilta ”Ainoilta”, ja suomalainen luontokin oli pääasiassa Gallénin muistin ja joidenkin luonnosten varassa.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #47

Minusta tässä Kalevalan viidessä runossa on ristiriita, eli Aino sanoo ensin olevansa Joukahaisen sisar, mutta kohta jo kutsuu itseään "Ahon lasta ainokaista".
Väinämöinen on tuossa kohtauksessa kalassa ja Aino tarttuu hänen pyytöönsä ja sitten karkaa. Minusta tuossa tilanteessa ei ole mitää "MeToo" ajatusta, vaikka Väinämöinen tavoittelikin Ainoa omakseen, niin sehän oli Joukahaisen moka ja palkka siitä. Aino taas antaa Väinämöistä sillä mitalla, millä tämä Joukahaisen lauloi suohon, eli puntit menivät tasan. Minkä veli lupasi, sen sisko peruutti, ja katosi kiven kanssa veden syvyyksiin.

"En ollut merilohia, syvän aallon ahvenia:
olin kapo, neiti nuori, sisar nuoren Joukahaisen,
kuta pyyit kuun ikäsi, puhki polvesi halasit.

"Ohoh, sinua, ukko utra, vähämieli Väinämöinen,
kun et tuntenut piteä Vellamon vetistä neittä,
Ahon lasta ainokaista!"

Sanoi vanha Väinämöinen alla päin, pahoilla mielin:
"Oi on sisar Joukahaisen! Toki tullos toinen kerta!"

Eip' on toiste tullutkana, ei toiste sinä ikänä:
jo vetihe, vierähtihe, ve'en kalvosta katosi
kiven kirjavan sisähän, maksankarvaisen malohon.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #55

Niinhän siinä mainitaan että: Ainon traaginen tarina on paljolti Lönnrotin luomus neidon nimeä myöden, mutta mahtoiko ajatella loppuun saakka, tai ainakaan kirjoittaa.

Suomen Pankin kirjoituksessa ei ole päivämäärää, mutta tämä näköjään pitää paikkansa: Aino-triptyykki herättää yhä edelleen tunteita ja keskustelua.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Minulla on neliosainen kirjasarja vuodelta 1959, "Kärlekens bilderbok", jokainen osa käsittelee aikansa taidetta. Ensimmäinen osa käsittelee taidetta rohkeine kuvituksineen antiikista Ranskan vallankumoukseen. Muut osat käsittelevätkin vanhaa taidetta Afrikan alkuasukkaista kiinalaisiin ja intialaiseen taiteeseen. Taitaisi meidän Akseli Gallen-Kallelakin välillä vähän jopa punastua, kun näitä kuvia olisi muinoin katsellut? Pitäisiköhän tehdä kirjasta valokuvanäyttely Vapaavuoroon?

Muistan Venetsiassa kuulleeni hauskan tarinan Guggenheimin edustalla olleesta "komeasti sojottavasta" miespatsaasta, joka esitteli itseään suoraan kohti ohi virtaavaa kanavaa, joka ei aina ole miellyttänyt silloista kirkkokansaa.

Siksi taiteilija (nimen olen nyt unohtanut) tekikin "siitä" ruuveilla helposti irrotettavan erillisen osan, joka aina kuulemma poistettiin, kun kirkkokansa lähti joukolla kirkkoon. Kukaan ei siten pahoittanut mieltään.

Itse otin myöskin muiden kävijöiden esimerkkiä noudattaen tästä suosikkikohteesta itsellenikin oman selfien:) Siis, minä ja kaikki elimet tallella oleva patsas:) Yes.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ja aikanaan Tampereen tuomiokirkkoon vaadittiin alastomille pojille vaatteita, Hugo Simbergin freskoon Köynnöksenkantajat.

http://hurmioitunut.blogspot.fi/2013/07/tampereen-...

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen

Puhutti, koska kyseessä oli tökerö kopio kuuluisasta Manneken piss teoksesta. Viimeksi näin "pissapojan" Verkkokaupan edessä Ruoholahdessa, en tiedä onko se siellä enää, vai onko kärrätty jo kaatopaikalle?

Gallen-Kallelan teoksiin tuota tökeröä kopiota on aivan turha verrata, tai edes teoksista käytyjä keskusteluja ei tulisi verrata toisiinsa, koska toinen ratsastaa omillaan ja toinen tökeröllä kopiolla.

Maailmalla näkee kyllä erikoisia "taideteoksia".

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2014101718755884_...

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Kommenttini johon viittaat, oli osoitettu kommenttiin #33 ja niissä alastomuusteeman häpeäntunteisiin.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Markku. Makuasioista ei oikein voi kiistellä. Se on kyllä edelleen Ruoholahdessa, mutta haluaisin sen paljon näkyvämmälle paikalle. Käyn siellä aina välillä Pissipoikaani ihailemassa:) Minuun nämä Toijan patsaiden erikoiset muodot ja iso pää, isoine silmineen puree ihan täysillä. Kaikki eivät niistä kyllä tykkää, sen olen itsekin huomannut...

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #44

Kaija, olet oikeassa makuasioiden suhteen, mutta taiteessa kopio on aina kopio ja omasta mielestäni, kun kopioidaan toisen taiteilijan teosta tai ideaa, tulisi se aina ilmoittaa teoksen yhteydessä ja teokseen pitäisi tuoda jotain uutta ja omaa, nyt kyseessä on tökerö versio hyvin tunnetusta teoksesta.

https://www.google.fi/search?q=manneken+piss&tbm=i...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #63

Enpä tiedä Markku sanoisinko tätä Brysselin pissipoikaa läheskään saman kaltaiseksi kuin Toijan poikaa. Toimitushan itsestään on aivan tavallinen, joten sitä ei edes tarvitse kopioida mistään. Muutenkin näiden poikien koko ja ulkoinen olemus on ihan eri sarjassa painavia teoksia. En koe sitä kopiona.

Aikanaan olin muuten jopa pettynyt nähtyäni Brysselin soman pissipojan, se oli jotenkin niin pieni ja vaatimaton, ettei siitä olisi niinkään suurella äänellä kannattanut puhua:). Toijan pissipoika on taas kaunis kaikessa rumuudessaan ja sen korvaa muu koko ja kasvojen ilme. Se on yksinkertaisesti hellyttävä teos. Hellyttävä ja ruman kaunis.

Muistelin tässä tätä kirjoittaessani, että taidettiin tästä samasta aiheesta kirjoitella sinun kanssasi jo aikaisemminkin? Silloin kun aiheen ympärillä muutenkin tämä oli pinnalla, eli poistetaanko patsas Kauppatorilta vai ei.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

#38

"Joulukuusihan se siinä, sanoo taiteilija Paul McCarthy." ...

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #62

Niin sanoo taiteilija ja tokihan me uskomme taiteilijaa.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #62

Juu, joulukuusi, mutta ei ollut minun mieleeni:) - oli liian simppelin yksinkertainen minun makuuni, eikä edes ruman kaunis!

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Onhan niitä pissiviä patsaita muuallakin.

The 9 Greatest Peeing Statues Ever

https://www.atlasobscura.com/lists/peeing-statues

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #65

Kiitos Seija linkistä, oli hieno sarja! Eikä meidän omaa pissipoikaa tarvitse tuossa joukossa yhtään hävetä.

Käyttäjän Ukkram09 kuva
Markku Laitinen Vastaus kommenttiin #65

Joo, mietinkin tässä, että koskahan joku taiteilija keksii tehdä "pissapojan" joka olisi transseksuaalinen, sillä varmaan saisi tunnettuvuutta tällä hetkellä ihan maailmanlaajuisestikin? Nyt vain joku kopioimaan ideani ja tekemään teos, ja mielellään kerrostalon kokoisena.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Tuo Tommi Toijan iso patsas oli 9 metrinen vettä koko ajan pissivä poika, näkyvä ja originelli juttu. Ja minusta se oli juuri oikealla paikallaan Kauppatorilla!

Se oli myös varsinainen turistirysä, jota kuvattiin jatkuvasti. Niitä nauravia ja iloisia ihmisiä olikin aina tosi hauska katsella ja siksi myöskin käytiin siellä sinä kesänä usein. Se oli Taiteiden yön yksi tähti juttu, ainakin minun mielestäni.

Nyt se on siirretty, tietysti, kun puritaanit tykkäsivät, ettei se sovi presidentin linnan läheisyyteen. Olin silloin siitä siirrosta aika harmissani ja kirjoitin siitä muistaakseni myös bloginkin tänne Vapaavuoroon.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Asiasta toiseen ja Kaija en suutu jos poistat, minusta tämä Kasarmintorin "taiteilija" on uusi Ilja Glasunoff.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

En suutu yhtään Sini, sillä minäkin olin koko teokseen pettynyt. Ennakko-odotukseni olivat myöskin ihan jotain muuta. Näin sen vielä ensimmäistä kertaa juuri arkipäivänä, kun kaikki Kasarmintorin autot olivat ahtautuneet parkkiin tiiviisti sen ympärille.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Kyllä minä ainakin haluan katsella taidetta, joka miellyttää silmää, antaa hyvänolon tunteen, ja josta taideteoksesta ymmärtää mitä se esittää.

On todella naurettavaa kun jollekin älyttömälle patsassyherölle, pelkälle kivipaadelle tai täysin valkoiselle kankaalle annetaan englannin kielinen hieno nimitys, joka ei sano yhtään mitään. Ja esitteessä on puolen sivun jaarittelu mitä taiteilija teoksellaan pyrkii sanomaan.
Tämmöisen "taiteen" kierrän kaukaa! Ymmärtämättömyyttäni taiteeseen en katso tämän kuitenkaan liiaksi paljastavan. Kaikenlaisia töherryksiä en haluakaan ymmärtää enkä niitä katsella. Enkä myös ns. osallistuvaa taidetta rakasta.

No taiteen ystäviä ja ymmärtäjiähän on kliseisesti moneen junaan ja paljon jää vielä asemalle. Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä ja kolmas molemmista!

Kyllä todella kummallisia muotoja saavat metoo-kampanja, sukupuolineutraalius ja niihin liittyen tämä Kaija Kelhun blogin julkituoma tapaus!
Ei kai alastomuudessa ole taiteessakaan yleisesti mitään hävettävää? Se on sitten täysin eri asia kuinka sitä taiteilija käsittelee.

Tuskin kukaan järki-ihminen voi sanoa Gallen-Kallelan taulusta, että siinä on seksuaalista metoo-häirintää??
Ulkomaalaiselle taideyleisölle tietenkin tehdään selväksi, että kyse on kalevalalaisesta mytologiasta.

Käyttäjän RaimoELaaksonen kuva
Raimo E. Laaksonen

Asiantuntijat sanovat, että jokainen näkee taideteoksen omalla tavallaan. Minä näen, että vedessä kauhuissaan pakeneva vaalea neito on Laura Huhtasaari ja paatissa hapuileva jörrikkä työmies Putkonen.
Tämä on siis täysin taiteellinen näkemys.

Käyttäjän RitvaPuolakka kuva
Ritva Puolakka

Aika mielenkiintoista, että nuo molemmat taideteokset nimenomaan selittävät, mistä Me Too -kampanjassa on kysymys.

Ensimmäisessä nuori nainen kauhuissaan pakenee vanhaa ukonrähjää, jolla ilmeisesti on pahat mielessä ja toisessa nuoret naiset ihailevasti katsovat komeaa nuorta miestä.

Ensimmäisessä nainen ei halua ja toisessa taas kolme kilpailee miehen suosiosta.

Ei taidetta kannata piilottaa, koska yhdellä silmäyksellä näet, mitä siinä kuvassa tapahtuu. Me Too -kampanjalaisten kannattaisi nostaa nämä mestariteokset valokiilaan kertomaan kuvainnollisesti ilmiöstä, jolloin sanoja ei edes tarvita.

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ei Aino-triptyykillä ole mitään hätää, Kaija voi huokaista helpotuksesta. Kyseessä on lehdistön lietsoma puheenaihe. Naurettava sellainen.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Joten nauretaan vaan helpotuksesta... Ateneumin nykyinen museojohtaja katsoi kuitenkin, että aiheesta kannattaa kirjoittaa ja toivoa kansalaisilta enemmän suhteellisuudentajua. Nähtävästi heille tulee näitä huolestuneita valituskirjeitä riittävän paljon, jotta hekin ovat todenneet, että hyökkäys on aina paras puolustus.

Sehän täällä Puheenvuorossakin on usein todettu tapahtuneen, että paljon melua tyhjästä. Tässä tapauksessa on Britannian esimerkkiä seuraten otettu kantaa myöskin tuleviin taidetta koskeviin valituksiin, mitkä ovat aina mahdollisia, kun on kyse monelle näinkin arasta aiheesta.

Perustan käsitykseni kokonaan Ateneumin johtajan kokemuksiin, ja siihen tietoon, että me ihmiset olemme kuitenkin aika suvaitsemattomia olentoja kaikialla maailmassa:)

Käyttäjän maxjussila kuva
Max Jussila

Kuinkahan hyvin tuon tryptiikin tausta on tunnettu?

Väinämöinen tavoittelee kalaa, kala hyppää takaisin veteen, mutta kyseessä onkin Aino, jonka Vellamon neidot ovat houkutelleet uimaan. Aino pakenee Väinämöistä pilkaten.

Väinämöinen on ensimmäisessä kuvassa aika surkea vanha ukko. Runoissa tätä pilkataan jo tässä vaiheessa.

Ei tässä mitään suurta draamaa eikä metoota ole koskaan ollut. Höyrypäät höyryävät.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tämä taulu on kokonaisuudessaan Lahdessa Mediatalo ESA:n hallituksen seinällä ( ESA-Konserni), Etelä-Suomen Sanomat ym, ym.. Sen oli hankkinut konsernin pääomistaja Ossi Kivekäs aikanaan. Onko aito, sitä en tiedä. Oli siinä vieressä kiva soitella vieraille flyygeliä ja katsella Väinämöistä touhuissaan.

Meetoo menee jo liian pitkälle, jos taidekin siihen sotketaan.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

ESA:n hallituksessa Perttu Kauppisen selän takana- kulma vain näkyy.

https://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2433681

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Minusta näyttää ihan siltä, että Akselin taulusta on tässä vain keskiosa maalattu alkuperäisestä taulusta? Ateneumissa oleva taulu on minusta kooltaankin jo paljon leveämpi. Tuskin tuokaan taulu mikään kopio on? Ei olisi muuten noin komialla paikalla.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yllä kommentoitiin patsaista. Linkin takana kuva Freiburgista Saksasta, jossa kaupungin keskustaan rakennetulle katedraalille ei myönnetty pyydettyä lisärahoitusta kaupungin taholta. Katedraali saatiin kuitenkin vuosikymmenien saatossa valmiiksi ja rakentajat suunnittelivat kostoksi figuurin, jossa pyllistetään torin toisella puolella sijaitsevaa raatihuonetta kohti. Niin saksalaista ...

http://i.imgur.com/wMn1W.jpg

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Eilen Yle 1 radiouutisissa, puolen päivän aikaan, oli haastattelu antiikin taiteesta, joka liittyy tähän asiaan. Siellä "naitiin" kaikissa asennoissa ja jumalattomia falloksia ja oli oli kaikkialla esillä.

Tuopolevin veljekset asialla, edesmenneen Jorma Reinin johdolla Marianne Laxenin tasa-arvo ajatuksia pähkäillessään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Tupolevin_veljekset

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Muistan vielä hyvin mikä meteli tuosta Reinin ja muiden vallattomien poikien kortista nousikaan. Sitä puitiin pitkään ja hartaasti. Luulen, että poikiakin oikeasti hävetti mitä tuli kaljapäissään tehtyä ja rumahan kuva tuo olikin.
Tuon tapaisia jo liiankin härskejä kortteja oli aikanaan Hampurin punaisten lyhtyjen kaupoissa ylen määrin valittavissa. Onkohan niitä vielä vapaasti saatavilla, vai onko se puoli asiasta jo vähän siistiytynyt?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Näin tämäkin blogi välillä elää ja laajenee mielenkiintoisiin muihinkin patsaisiin ja se on ihan hauskaa. Aina sitä samalla oppii ja näkee muitakin maailman ihmeitä...Tuo Freiburgin katedraalin pyllistävä poika on tosi hauska teos ja varmaankin varsin tehokas, jatkuva hiljainen mielenosoitus hallinnon päätöksiä vastaan:).
Kiitos Juha ja kiitokset kaikille muillekin ja iloista päivän jatkoa. Lähden nyt Tallinnan taidetta katsomaan ja toivon ettei laiva keiku liikaa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Sanattomaksi ihan vetää tämä nykyinen vouhottaminen meetoo-kamppanjoinnissa. Mihin vielä ehditäänkään, kun joka paikassa nähdään sitä sun tätä, joka ei jonkun ryhmän mielestä ole hyväksyttävää? Ei hyvältä näytä vaan taitaa olla vielä pahempaa tulossaajan saatossa. Tätä jään itse ihmettelemään edelleen.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Vielä "loppulaulu", jonka luin kulttuuritoimittaja Jussi Lehmusveden blogista HS:stä.

"Gallen-Kallela museon museojohtaja Tuija Wahlroosin mukaan maalaus kuvaa hetkeä, jolloin Väinämöiselle luvattu Aino on naimakaupasta kauhistuneena paennut rannalle ja vajoaa aaltoihin.

Kalevalan ensimmäisessä versiossa Aino vielä hukuttautuu, mutta tunnetuimmassa toisessa versiossa Lönnrot muutti tätä kohtaa. Aino ei kuole, vaan jatkaa elämäänsä veden haltijana."
(Tämä onkin suosikkitarinani)

Tutkija Tiina Piilola, joka on taas väitellyt Kalevalan naisten, mm. tästä Gallen-Kallelan teoksen kohtauksesta, pitää Ainon hukuttautumista jopa feministisenä esiinnousuna. "On tärkeä käänne, kun Aino katoaa sinne aaltoihin", hän sanoo. "Siinä hän päättää säilyttää vapautensa eikä suostu menemään sille miehelle, jolle äiti ja veli on hänet luvannut".

Tuota aikaa katsottuna silloin vuosisadan vaihteessa, jolloin meillä naisilla ei ollut edes äänioikeutta vielä annettu, niin näin epätoivoiseen tekoon turvautuva vahva nainen on luokiteltava jo sen aikaiseksikin "feministimarttyyriksi".
Ehkä nykyinen #metoo-kampanja olisi hänetkin tältä kohtalolta ehkä pelastanut? Ken tietää?

Käyttäjän elina kuva
Elina Moustgaard

Kaija, ylempänä mainitsit identiteetin ja minulla tuli mieleen kaikkien Peppi- Tintti- joulutorttu-lakupekka -skandaalien ja nyt blogisi aiheen vuoksi Veikko Huuskan blogi, jossa hän esittelee maineikkaan I-maailmansodan saksalaisen sotamarsalkan Otto Ludendorffin ja hänen ennusteensa Paneuroopan/EU tulevaisuudesta vuonna 1928 (Paneurooppa-liike perustettu 1923) . Ludendorff kirjoitti tulevaisuudenvisionssa I ja II maailmansotin välissä. Yhteys on ilmiömäinen, tai ainakin sinnepäin.

Pan-Eurooppa ja sen orjakansat

Tulisi Kansainliiton valvonnan alaisena muodostettavaksi Pan-Europa, joka valtioiden suvereenisuudella varustettaisiin laajoin hallitusvalloin, omin armeijoin sekä omin poliisein.

Tässä Pan-Europassa tulisivat nykyiset suvereeniset valtiot olemaan ainoastaan itsehallinnollisia, taloudellisia maakuntia.

Puhdasverisistä kansoista tulisi muodostettavaksi joukko sekaverisiä orjia. Luonnollisesti nämä voimat menevät vielä pitemmälle; näiltä kansoilta tultaisiin ryöstämään heidän äidinkielensä ja tulisi heille annettavaksi sama usko, mikä perustuu Noakin lakeihin.

Alempien voimien nousu

On moraalitonta ryöstää kansoilta heidän erikoisia sisäisiä ominaisuuksiaan, kansallisia piirteitään ja persoonallisuuttaan. Euroopan rauhoittamiselle ja hyvinvoinnille on välttämätöntä kunnioitus rotujen ja kansojen erikoisuuksia kohtaan. Veriheimolaisuuden kutsun tukahduttaminen vie varmasti rauhattomuuteen sekä häviöön.

http://veikkohuuska.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22922...

itse ahdisteluaiheeseen ja metoo kampanjaan. Mielestäni on hyvä että ahdistelusta käydään julkista keskustelua ja sillä pyritään kitkeä pois vastenmielinen ahdistelukulttuuri. Se seikka vaan on vaikea hyväksyä, että tutkimatta, mahdollisesti kostomielessä tehty julkinen nöyryytys voi romuttaa ihmisen koko elämän. Torioikeudenkäynnit eivät pitäisi olla nykyaikaa.

Muistan hyvin 80-luvun buumin kun naiset kilpaa syyttivät ex-miehiään insestistä kostomielessö tai vain tuhotakseen hänet. Ne oli karmeita aikoja, kaksi mun tuttavamiestä joutuivat käymään helvetin läpi hullujen akkojensa vuoksi.
Hyvätkin asiat voi pilata hillittömillä ylilyönneillä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset